ECOTIC érdemtábor a Radnai-havasokban

A 2015-2016-os tanév második felében lezajlott Ökonapok az iskoládban című országos elektronikai hulladékgyűjtés eredményeként a nagyváradi Szacsvay Imre Általános Iskola érdemelte ki az első helyet a 97 benevezett iskola közül. A verseny szervezője az ECOTIC egyesület, aki a papír és pillepalackok gyűjtését is kezdeményezte, s amelyben iskolánk rendkívül változatos környezetbarát viselkedést tanúsító tevékenységekkel vette ki részét.

Az ökológiai verseny első díja egy hétnapos tábor volt, ami a Radnai-havasokban zajlott július 12-18 között. Az első díj 20 gyermek számára biztosított teljes ellátással és ingyenes utaztatással egybekötött hasznos és ugyanakkor kellemes kikapcsolódást.

A Beszterce-Naszód megyei Radnai-havasok Természetvédelmi Területen található Alpina Blazna turisztikai központ adott helyet ennek a tábornak. A Keleti-Kárpátok legmagasabb hegycsúcsai és sudár fenyvesei vettek körül minket a csodaszép Blazna folyó völgyében. A hegy, egy barát a magaslatokban tematikájú, ökológiai nevelést is támogató tevékenységeket a kolozsvári Modus Vivendi Alapítvány tagjai, valamint önkéntes egyetemisták biztosították számunkra.

Diákcsapatunk 20 tagja tizenkét elemista és nyolc gimnazista tanulóból állt, akiket iskolánk három pedagógusa kísért el. Mindhárman (Kincs Gréte, biológiatanárnő, Botos Orsolya és Csengeri-Bicsak Aranka tanítónők) önkéntesen vettünk részt a táborban , felvigyázva a tanulóinkat.

A táborba való érkezésünkkor kellemes fogadtatással, személyesen maga a tábor igazgatója várt minket. A házirend szigorú ismertetését a csomagok bevitelével folytattuk, melyben segítséget kaptunk az személyzettől. A napi négy tevékenységet magába foglaló programok színes és változatos témáival csapatépítő és személyiségfejlesztő jellegűek voltak. Legyen szó hegyi túrázásról, drótkötélpályáról, íjászkodásról, falmászásról, medencézésről vagy művészeti kompoziciók megalkotásáról, gyermekeink szívesen és nagy érdeklődéssel vettek részt a szervezett programokban. Esténként zenés programokkal szórakoztatták a gyerkőcöket, melyek által jobban ki tudtak bontakozni: karaoké , ki mit tud, gitárest. A gitárestek kapcsán alkalmunk volt megismerkedni Ioan Onișor, kolozsvári folk akut gitárossal és dalszerzővel, aki magyar dalokat is énekelt.

Táborvezetőink és az ott lévő táborozók és kollégák nagy érdeklődéssel és kíváncsisággal figyelték az általunk bemutatott kultúrát, legyen az népi- vagy könnyűzene, művészeti kifejezési formák vagy épp viselkedési normák. A román nyelvű oktatóink kedvünkben jártak, hogy megértsük egymást és ne szenvedjünk hiányt semmiben sem.

A gyerekek egy-egy személyre szóló oklevéllel, egy könyvjelzővel és egy cd fényképcsomaggal távoztak a mesebeli Radnai-havasokból, azzal a jelszóval, hogy ide még vissza fognak jönni.

A 320 km távolságra lévő tábor lehetőséget teremtett számunkra, hogy megismerjük Románia csodaszép tájait, kapcsolatokat építsünk ki más gyerekekkel és nem utolsó sorban, hogy jobban megismerjük egymást.

Felejthetetlen élményekkel gazdagodhattunk, amit annak köszönhetünk, hogy tudatosan élünk, figyelve a környezetünk tisztaságára, gondoskodva a hulladékok szelektív gyűjtéséről, és nem utolsó sorban figyelve egymásra.

Köszönjük az ECOTIC egyesületnek és táboroztatóinknak ezt a felejthetetlen tábort, amit tanulóinknak és pedagógusaiknak biztosítottak.

Csengeri-Bicsak Aranka, Kincs Gréte, Botos Orsolya

És íme néhány diák véleménye:

Július 12-én délután megérkeztünk a Radnai-havasok meseszép állomására, Alpina Blaznara.

Még aznap délután, egy rövid túra alkalmával, megtekinthettük a lélegzetelállítóan szép környeket. A szállásunkhoz tartozott egy nagyon jól felszerelt játszótér, csúszdával, hintával, körhintával, libikókával, vonattal és egy hatalmas mászófallal.

Az első délelőttön egy hosszabb túra alkalmával, csúcsot hódítottunk, ahonnan kilátásunk nyílt a Kelemen-havasokra és a Pietrosu-csúcsra. Még aznap délután, egy frissítő strandolás után, lecsúszhattunk az ország második leghosszabb drótkötélpályáján, amely a játszótér fölött húzódott.

A következő napokban sok-sok színes és változatos programban volt részünk. A kincskeresésben első helyezést ért el a csapatunk; jutalmul ezen a napon korlátlanul használhattuk a játszóteret, és megszeghettük, illetve mi írhattuk egy teljes napon át a szabályokat. Csapatépítő játékokban vehettünk részt, falat másztunk, sátrat állítottunk, íjászkodtunk, megmutatták, hogyan kell térképet használni, iránytűsegítségével tájékozódni, de művészkedtünk is - festettünk, szobrászkodtunk és origamiztunk -, valamint gitárestet, karaoke estet és “Ki mit tud?” vetélkedőt is szerveztek nekünk. Ez utóbbin néhányan előadtuk három nyelven (magyar-román-angol) a “Barátom, barátom …” kezdetű dalt.

Utolsó este hatalmas tábortűzzel és vidám énekléssel búcsúztunk a táborozástól.

Köszönöm a lehetőséget az ECOTIC-nek, amiért részese lehettem ennek a tartalmas és élményekben gazdag kirándulásnak!

Váradi Kristóf, I. SBS

Hurrá! Eljött az indulás napja. Izgatott voltam, mert még nem jártam a Radnai-havasokban. Szóval, a Kanonok - sornál találkoztunk. Ott mindenki felszállt a buszra és integetett a szüleinek, akik szerintem örültek, hogy legalább öt napig csend lesz a lakásban. Az utazás nem volt igazán érdekes, ezért nem mondok semmit. Kemény hét óra után feltárult előttünk a fogadó. Ott tudadták a szabályokat, azután mindenki elfoglalta a szobáját, és egy kicsivel később vacsoráztunk. Szerdán elkezdődtek a programok, mint például: hegymászás és hozzá kapcsolódó dolgok, ereszkedés drótkötélpályán, íjászat, kincskeresés, falmászás, csapatjáték, mázolás, karaoke, tájékozódás, sátorállítás, barátkozás, énektanulás, agyagozás, festés, origami, ki mit tud, tábortűz és a medencézés sem maradhatott ki. Hétfőn volt a tábor utolsó napja. A kisegítők még ezt a napot is örömmé tették számunkra. Majdnem mindenki sírva fakadt az indulás előtti utolsó pár percben. Rengeteg barátra tettem szert. Köszönöm minden ottlévő szervezőnek, hogy ilyen örökké megmaradó emléket varázsoltak nekünk. De leginkább a vezető tanároknak, nem utolsó sorban Pásztor Gabriella igazgatónőnek köszönöm, hiszen ő nevezett be minket az ecotic versenyre, amit az iskolánk megnyert. Mindenkinek köszönöm! Nagyon jól éreztem magam ebben a táborban.

Hochhauser Gabriella-Nóra, 4. A

Nekem az tetszett a legjobban, hogy a hegyek között fürödtem a medencében. Próbára tette a hosszú hegyi túra a kitartásomat. Nagyon örültem, hogy újra kipróbálhattam az íjászkodást.

Csengeri-Bicsak Balázs, I. SBS

Reggel fél tizenkettőkor indultunk a Kanonok sorrol és négy fele érkeztünk meg a táborhelyre. Még aznap délután voltunk egy rövid túrán, hogy felfedezzük a helyet és, hogy megnézzük a gyönyörű tájat. Reggel svédasztalról reggeliztunk. Másnap délelőtt túrázni voltunk, délután pedig tirolinoztunk, majd úszni voltunk.  Vacsora után szabadprogramunk volt, de aki akart lemehetett a klubba, ahol sokat táncoltunk. Szombaton csapatépitő játékokat játszottunk és kaptunk túrázásra felkészítő tanácsokat. Aznap még fürödtünk és agyagoztunk is. Vacsora után fociztunk, majd gitaroztak és énekeltek nekünk és mi is velük. Vasárnap fürödtünk, origamiztunk és vászonra festettünk különböző tájképeket. Így utolsó előtti nap, vagy inkább utolsó teljes nap lévén a tábort egy ki mit tuddal és egy nagy tábortűzzel zártuk. Másnap délelőtt még volt egy díjátadó és egy utolsó közös éneklés majd ebéd után mindenki ment a maga útjára. Este tízkor pedig megerkeztunk a Kanonok sorra, ezzel befejezte a nyereménykirándulást.

Dobrai Mercédesz, VII. C

Az út hosszú volt és bàr hosszú és fàrasztó volt megérte elmenni arra a csodâlatos helyre. Először nem nagyon ismertem senkit,de azàn tökéletes baràtsàg szövődött közöttünk. Mikor oda értünk közölték velünk a szabàlyokat mit szabad mit nem, az utàn elfoglaltuk a szobànkat . Kipakoltunk pihentünk és iràny a kisebb környezet ismertető túra. Ezt követően vissza mentünk a szàllàshoz vacsoràzni. A vacsora isteni volt.Következő napokban tutira jó foglalkozàsok voltak: drótkötélpàlya,fal màszàs, művészet, festészet,medencézés. Volt egy nagyon hasznos program ami nagyon fontos ha a hegyeket vàlasztod kikapcsolódàsra.Ebben a foglalkozàsban megtanulhattuk hogy mit kell magaddal vigyél a hegyekben illetve hogy miben, megtanultunk sàtrat felàllítani.Voltak  még csoport jàtékok is. Csütörtökön gondolkoztam hogy meg kéne ismerkedni màs helységű gyerekekkel és meg is tettem. Összebaràtkoztam két romàn leànnyal akik Kolozsvàrrol érkeztek.Most jön az a két személy amelykkel NAGYON de nagyon megbaràtam. Erik és Ivettel. Ők nagyon jó fejek voltak kedvesek jó szívűek, igaz hogy néhànyszor  kicsi kételkedés merül fel,bennem hogy zavarom e őket de.... azt vàlaszoltàk hogy nem. A héten a leges legjobb volt az a hosszú négy óràs túra amivel nagyon sokat tanulhattunk a körülettünk lévő hegyekről.Nagyon elszomorodtam mikor ràjöttem hogy vasàrnap van. És egy nap múlva haza kell menni. De sajnos el,jött az a nap is. Hétfőn búcsúztünk a baràtoktól , de nagyon boldog lettem mikor megtudtam hogy Ivett és Erik akikkel megbaràtkoztam Nagyvàradiak. Szóval egy vàrosban lakunk . Ez nagyon boldoggà tett és remélem fogok velük talàlkozni még . Nagyon örülök hogy elmehettem ebbe a csodàlatos tàborba. Remélem hogy valaha el juthatok erre a helyre mégegyszer és, ugyan ezekkel a csodàlatis kedves személyekkel. Ha majd idén iskolakezdéskor is lesz ilyen, hogy kell gyűjtení papírt palackot meg elektromos kütyüket, akkor biztosan elhozom az összeset, ami talàlható otthon és... Ha nem,is a mi iskolànk,fogja megnyerni az első helyezést, akkor kérem szépen az igazgató nénit, hogy szervezzen egy ilyen tàbort ugyan ide ...az lenne szuper, hogy minden diàk eljöhessen erre a csodaszép,unalom- mentes helyre! Köszönöm , hogy elmehettem! :)

Kiss Tamara, VI. J

Nekem ez a tábor nagyon tetszett, és sok jó dolgot csináltunk: agyagoztunk, festettünk, hegyet másztunk, játszottunk kincskeresőset, falra másztunk, állítottunk fel sátrat is, megtanultuk hogyan kell a térképpel és az iránytűvel tájékozódni, tanultunk énekeket is.

A legfárasztóbb a hegymászás, vagyis a túrázás volt. Az ételek is nagyon finomak voltak. Minden nap meleg volt és jó idő.

Nekem a festés, az íjazás és az agyagozás tetszett a legjobban. Az utolsó estén tábortűz volt.

Sok-sok élménnyel gazdagon tértem haza a táborból.

Hódi Tamás, V. J

A táborban pónik is voltak de ezeket tilos volt látogatni, mert harapósak voltak.

A tábor összességében jó volt, mert voltak csapatjátékok, amelyek a csapatszellemet erősitették hiszen külömböző korosztájú gyerekek voltunk mégis kicsitől a nagyig egy csapatként kellett kűzdenünk a stafétajátékokban és az ügyességi versenyeken.

Esténként vicces programokat szerveztek nekünk, a táborvezetők: volt karaoké ahol volt aki falcsúl, de kacagva énekelte végig a dalait, volt aki hamisan, kitartóan énekelt, és aki annyira beleélte magát, hogy orditott és nem vette észre, hogy már vége a számnak. Persze volt, aki szépen is énekelt, ezért aztán mindenkit megtapsoltunk, hogy senki se szontyolódjon el.

Volt folklór est is és én nyitott ablaknál gyakoroltam előtte és akik az udvaron voltak (majdnem midenki) meghallották, hogy énekelek(próbálok). Csodálkozó arcokat láttam. Estére aztán mindenki kieresztette a hangját, még az is, akinek nem volt. Ezért aztán néhányan úgy döntöttünk, hogy egy folklór est éppen elég egy táborba és szerencsére ezen túl is vagyunk.

Lehetett gitározni is, volt aki ki is próbálta.

Az utolsó nap éjjelén a tábortűz körül énekeltünk,és táncoltunk,mint a dilinyósok. Végülis jó volt minden, de a koránkelésre, még most sem tudom rávenni magam.

Köszönöm, hogy részt vehettem, csodálatos vidéken jártunk. Jó lenne visszatérni télen, és ipróbálni a sipályát, amin most csak sétálni lehetett.