Planul de Dezvoltare Instituțională

 

Prezentarea organizaţiei şcolare:

 

Despre Noi

 

Școala noastră a fost în totdeauna printre fruntașii instituțiilor școlare de limba maghiară datorită rezultatelor bune, amplasarea școlii în comunitate, valorile pe care le promovează. Astfel școala generală nr. 9 a avut un renume în rândul comunității maghiare, atât în anii ’80 ai erei socialiste cât și după schimbări. Printre evenimentele ultimilor ani a fost important preluarea claselor primare maghiare de la Școala Gimnazială nr. 14/Dacia; astfel școala noastră, situată în centrul orașului, cu clasele primare acoperă aria mare dintre Primărie și gară, dar un număr considerabil de elevi de gimnaziu vin din localitățile din preajmă, mai ales atunci când părinții lucrează în Oradea.

Întotdeauna la noi s-a pus accentul pe munca asiduă, dein această cauză am avut/avem rezultate foarte bune la olimpiadele școlare și/sau la concursurile locale, județene, naționale sau internaționale, și de aceea a fost un lucru remarcabil că am putut deveni Școala Gimnazială „Szacsvay Imre” în 2011. Acum avem un crez și mai mare în cuvintele lui Szacsvay: „Reala, adevărata libertate este produsă la focul atotputernic al rațiunii, și nicidecum în pârjolul războaielor sau al răscoalelor.”

 

Analiza de nevoi:

 

Puncte tari: asigurarea catedrelor şi a continuităţii personalului didactic în şcoală, experienţa didactică a conducerii, deschiderea pentru aplicarea proiectelor, preocupări pentru elaborarea şi derularea de proiecte educaţionale, o bună colaborare cu elevii, părinţii elevilor şi cu cadrele didactice, preocupări pentru integrarea copiilor cu CES, deschiderea spre dialog şi dezbatere, formarea spiritului de echipă, măsuri pentru asigurarea siguranţei în şcoală, conştientizarea la părinţi a nevoii de colaborare strânsă cu şcoala şi promovarea imaginii şcolii prin organizarea unor activităţi extraşcolare importante, respectiv evitarea scandalurilor, căutarea de soluţii cu Colegiul National „Mihai Eminescu” cu privire la folosirea spaţiilor din clădirea de pe strada Stănişoarei , care în anul şcolar 2013-2014 a trecut prin Hotărârea CL la CN “ Mihai Eminescu” Din anul şcolar 2014-2015 şcoala noastră a primit o structură (fosta Şcoala Gimnazială “Juhasz Gyula”), astfel mărîndu-se efectivul la peste 800 elevi, în anul şcolar 2015-2016 acesta atingând 908 elevi , iar în septembrie 2016 fiind 877.

 

Puncte slabe: nu s-a reuşit disciplinarea elevilor cu probleme de comportament, nu s-a obţinut avizul A.I.O pentru desfacerea peretelui şi mărirea sălii clasei pregătitoare SBS de pe str. Stănişoarei (prin urmare 25 de copii învaţă într-o sală de 25 mp), după hotărârea Consiliului Local (luna octombrie 2012) referitoare la trecerea clădirii de pe str. Stănişoarei din administraţia unităţii noastre în administraţia Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” am orientat o echipă de control (mai exact două doamne de la DSP) la C.N. „Eminescu”.

În clădirea centrală nu s-au făcut reparaţii, cade tencuiala.

 

În şcoala structură sunt clase cu efective mai mici, atitudinea multor elevi şi părinţi nu este “pro şcoală”, există atât probleme de disiplină cât şi de absenţe.

 

  1. Prezentarea organizaţiei şcolare

Scurt istoric al unităţii de învăţământ, amplasarea ei în comunitate, valorile pe care le promovează:

 

Începutul istoriei școlii noastre

 

Școala mare

Clădirea de pe str. Szaniszló (azi Eminescu) a fost construită în 1900 ca și Casa „Szent László” de Refugiu pentru băieți și de îngrijire a cerșetorilor.

Instituția de îngrijire a cerșetorilor a funcționat în Oradea din anul 1842. Episcopul Winkler József a oferit în 1886 10 mii de coroane pentru fondarea unei case de refugiu pentru băieți, sub tutela surorilor „Vincés”. Peste numai un an instituția și/a început deja activitatea într-o casă cu un nivel (existentă și azi) de pe str. Úri (azi Ciorogariu) colț cu str. Szentpéteri (azi Iorga). Deoarece însă mai târziu această casă s-a dovedit neîncăpătoare, în aprilie 1900, la ședința Asociației „Szent László” ținută sub reședenția canonocului Palotay László, s-a hotărât cumpărarea terenului din colțul străzii Szaniszló (conform numerotării de azi, de la nr. 28) cu scopul de a construi o clădire cu un etaj, proiectat de arhitectul Sztarill Ferenc. Încă în același an construcția a fost ridicată, despre care presa vremurilor a scris ca fiind așa de impozantă, încât ar fi fost potrivită chiar și pe strada Principală. Clădirea are pe frontispiciu motive eclectice adecvate stilului acelor timpuri.

 

Capela Szent László

În curtea imobilului, tot în anul 1900, s-a construit o capelă în stil neogotic. Arhitectul și constructorul ei a fost de asemenea Sztarill Ferenc.

Această capelă a fost închisă după naționalizarea din 1948, starea ei s-a degradat din ce în ce mai mult. După schimbarea regimului, în 1990 episcopul Tempfli J ózsef a realizat restaurarea capelei și pe data de 14. decembrie 1991 a sfințit-o.

 

Școala mică

Această clădire datată de la începutul secolului 19 ; cu 4 niveluri, a fost folosită ca imobil cu locuințe. În februarie 1875 au găsit un cumpărător – o bancă din Viena a cumpărat clădirea pentru 24 mii de forinți. Prima mare transformare importantă a clădirii s-a făcut în vara lui 1879, când arhitectul Guttman J ózsef a demolat ultimul etaj și-a modificat destinația imobilului în școală cu două niveluri, șase săli mari de clasă, iar la ultimul etaj au amenajat bibliotecă, sală de discuții și de ședințe. În partea interioară, dinspre curte, unde încăperile nu sunt atât de înalte, pe patru etaje s-au amenajat locuințe de serviciu pentru învățători.

Episcopia romano-catolică a cheltuit 32 mii de forinți pentru acest imobil. În toamna anului 1879 aici s-a instalat școala populară romano-catolică. În primul an școlar s-au școlarizat 350 de copii în șase clase.

 

Metode de diagnoză şi de analiză a nevoilor educaţionale

Analiza informaţiilor de tip cantitativ:

 

numărul elevilor din şcoală, dacă este în creştere sau descreştere:

- observăm o creştere lentă a numărului de elevi din an în an

- 2015-2016 – total 908 elevi, din care 584 în clase primare, 484 la şcoala “Szacsvay Imre”, din care 161 în clase cu predare alternativă step by step, 323 în clase cu predare tradiţională şi 100 la structura “Juhasz Gyula”

-în clasele V-VIII 324 elevi , din care 265 la scoala “Szacsvay Imre” şi 59 la structura “Juhasz Gyula”

- 2014-2015 – total 870 elevi, din care 571 în clasele 0-IV, din care 136 elevi în clase cu predare alternativa step by step, 435 elevi în clase cu predare tradiţională, din care 337 la şcoala “Szacsvay Imre” şi 98 la structura “Juhasz Gyula”

- 2013-2014 – total 728 elevi din care clasele 0-IV 471, din care in clase cu predare alternativă step by step 122 şi 349 în clase cu predare tradiţională,

clasele V-VIII 257 elevi

- 2012-2013 - total 707 din care clasele 0-IV – 440, în clase cu predare alternativa educaţională Step by Step 116

clasele V-VIII – 267

- 2011-2012 – total 656 din care clase I-IV 371 în clase cu predare alternativa educaţională Step by Step 92

clasele V-VIII – 285 ( din care s. română 11 elevi(

- în anul şcolar 2011-2012 4 clase Step by Step cu limba de predare română au fost transferaţi la C.N.Mihai Eminescu

- 2010-2011 total 805 din care clasele I-IV – 440, în clase cu predare alternativa educaţională Step by Step limba română 68

clasele V-VIII – 365 din care 37

elevi la clasele VII şi VIII limba de predare română

 

 

Rata abandonului şcolar:

2015-2016 – 3 abandon şcolar

2014-2015- 0

2013-2014 – 1 abandon şcolar

2012-2013 – 1 abandon şcolar

2011-2012 – 2

2010-2011 – 1

Procentul elevilor care trec în niveluri superioare de învăţământ = 100%

 

Spaţiul şcolar şi starea clădirilor:

 

Procesul instructiv – educativ din şcoala noastră se desfăşoară în 4 clădiri:

 

Clădirea centrală de pe str. Eminescu nr. 28 este proprietatea bisericii romano-catolice, a fost revendicată, se află în proces

Clădirea B din curtea clădirii principale a fost construit de statul român cu destinația de atelier

Clădirea de pe str. T. Vladimirescu 6 a fost retrocedată bisericii romano-catolice

Clădirea de pe str. Stănişoarei în oct. 2012 a trecut în administrația C.N. “Eminescu”

5. Clădirea di Episcopia, de pe str Matei Corvin a intrat în administrarea şcolii nnoastre , fiind o clădire construită cu destinaţie de şcoală în urmă cu 50 de ani

 

Starea Clădirilor:

 

Exterior degradat, nu a fost tencuită de 33 de ani

Exterior degradat

Este tencuit

A fost în reparație capitală, dar pereții au igresie

5. A fost reparată, are curte comună cu grădiniţă

 

Rata mişcării personalului didactic şi nedidactic:

2015-2016 -0

2014-2015 - 0

2013-2014 – 3 pensionări

2012-2013 – 2 pensionări

2011-2012 – 1

 

Metode de diagnoză şi de analiză a nevoilor educaţionale.

 

Analiza informaţiilor de tip calitativ:

A. Ambianţa din unitatea şcolară:

În şcoala “Szacsvay” există înțelegere, pentru că miezul corpului profesoral este alcătuit de cadre didactice cu o mare vechime în această şcoală, iar colegii mai tineri sau noi-veniți sunt integrați de acestea.

B. Relaţiile:

Sunt caracterizate de respect, deschidere, consecvență şi cooperare pe toate planurile.

C. Mediul social de provenienţă a elevilor:

Din 1980 este un lucru confirmat că în şcoala noastră nivelul de educație a părinților a fost şi este mai ridicat, media celor cu liceu fiind între 85-90%, iar în ultimul deceniu procentul părinților cu studii superioare a crescut de la 53% la 68%. Paleta ocupațiilor părinţilor este foarte largă, de la angajați muncitori, la mici întreprinzători, incluzând mulți din sfera bugetarilor (cadre didactice, medici, etc.) până la mămici casnice sau tați aflați în şomaj (total 3,4%, în cazul a 24 de elevi). Interesul pentru educație şi pentru şcoală a părinților este foarte bun, colaborarea cu învățătorii, diriginții, direcțiunea şcolii, prezență la şedințele cu părinții din clase este de 78%, la cele pe şcoalâ între 90-95%.

 

D. Modul de comunicare:

Informația circulă prin caietul de comunicări, email, site-ul web al şcolii, telefon şi în comunitate prin particip-ri la activități şi vizite la domicilui

E. Managementul unităţii şcolare:

Membri Consiliului de Administrație.

 

Dir.: Pásztor Gabriella

Dir. adj.: Kecse Gabriella

Prof.: Tăut Eliza

Î nvăț.: Tunyogi Katalin

Î nvăț.: Fechete Erika

Szoboszlai GáspárIstván – preş. comit. de Părinți

Prof.: Kéry Hajnal – insp. Ş c gen. adj.

Delorean Iuliu– consilier local

Reprezentantul primarului – Verestoi Csilla

Modificări intervenite :

După primirea şcolii structură noi membrii în CA

- Farkas Mónika – învăţătoare

- Timaru Enikő – reprezentanta părinţilor din şcoala structura

- reprezentant al primarului- Verestói Csilla

- reprezentant CL – Sárközy Zoltán

 

 

Metode de diagnoză şi de analiză a nevoilor educaţionale.

 

Raport al activităţilor din semestrul I. din anul şcolar 2012-2013

 

Anul şcolar 2012-2013 a început cu multe noutăţi: 3 clase pregătitoare, team-building al corpului profesoral, o festivitate de deschidere regizată într-un stil inovator, eforturi conjugate pentru implementarea unor noi abordări ale integrării elevilor cu probleme de comportament, amenajarea coridoarelor şi a spaţiilor, eficientizarea muncii colectivelor de lucru, realizarea unor activităţi în premieră, precum zilele şcolii, şi continuarea celor tradiţionale colectare de hârtie, etc. – toate fiind duse la bun sfârşit. Succesele s-au datorat dorinţei întregului corp profesoral de a îmbunătăți procesul instructiv – educativ şi de a obţine rezultate foarte bune la toate activităţile propuse.

În primul semestru s-au ţinut lunar 2-3 şedinţe ale corpului profesoral, o altă noutate fiind: colegii care au participat la diferite formări au prezentat colegilor ideile noi, pentru a lărgi orizontul de cunoaşteri – astfel învăţătoarele de la clasele pregătitoare (Bányai Edina, Csengeri-Bicsak Aranka, Kovács Anikó şi Mihoc-Géczi Annamária) au prezentat în detalii noutăţile legate de segmentul clasei pregătitoare, dna prof. Molnár Tünde a detaliat competenţele dobândite în cadrul unui curs de formare la care a participat în străinătate dnele prof. Nagy Gyöngyi şi Gavriş Christina, trimise de şcoală la cursuri de prevenţie de droguri, au analizat nu numai informaţiile noi primite pe parcursul celor 3 zile de formare, dar au supus atenţiei colegilor şi posibilităţile de transmitere ale informaţiilor atât cadrelor didactice cât şi elevilor (dna Nagy a ţinut ore la clase gimnaziale, dra Gavriş la cele primare); dna. prof. Kecse Gabriella a susţinut o prezentare despre conferinţa de la Satu Mare organizată de MECTS, unde a luat parte ca membru al Comisiei Naţionale pentru Curriculum. În cursul lunii octombrie 45 dintre cadrele didactice ale şcolii noastre (90%) au participat la cursul de formare vizând folosirea tablei SMART, iar de la această dată s-a schimbat şi modul de predare sau verificare a cunoştinţelor, deoarece sala profesorală este zilnic folosită ca şi sală de curs, elevii fiind aduşi să folosească tabla inteligentă. Debutul a fost în ziua şcolii (20.oct.), când dra prof. Teutsch Ágota a făcut o prezentare power point despre viaţa şi activitatea revoluţionarului Szacsvay Imre. Tabla SMART este utilizată la multe discipline, caracterul interactiv de rezolvare de probleme (de ex. indicarea ţărilor pe harta geografică a continentelor / ora de geografie, dna. prof. Tăut Eliza) captează atenţia elevilor şi conferă orei o atractivitate în plus, dând ocazia profesorului să furnizeze mult mai multe informaţii (de ex. prin filmele de ştiinţă folosite la orele de chimie de către dna prof. Hosu Magdolna).

 

Clasele pregătitoare au început şi şi-au continuat munca în modul cel mai firesc, dotările s-au livrat la timp, părinţii au fost bine pregătiţi de către învăţătoarele sufletiste; astfel în luna octombrie, cu ocazia inspecţiei de grad a drei învăţătoare Kovács Anikó am putut constata o mare dezvoltare la elevii cuprinşi în acest nivel de învăţământ, iar părinţii au fost şi sunt mulţumiţi de progresul copiilor lor – lucru dovedit de participarea lor atât la activităţile şcolii cât şi la sondajul de opinii efectuat de Institutul Naţional de Ştiinţe ale Educaţiei din Bucureşti

Amenajarea coridoarelor a implicat mulţi colegi, astfel aproape toate disciplinele au panouri unde sunt expuse noutăţile din domeniu. De remarcat este iniţiativa dnei prof. Tăut Eliza care a amenajat o mini expoziţie de minerale; din luna noiembrie holul de la intrarea în clădirea principală a fost transformată în galerie de expoziţie, unde au fost, sunt expuse lucrările elevilor, realizate la orele de desen sau la concursurile de la Ziua Şcolii. Sunt de asemenea de subliniat eforturile dnelor învăţătoare în amenajarea, pavoazarea sălilor de clasă şi a coridoarelor de lângă sală de clasă, astfel atât în clădirea de pe str. Tudor Vladimirescu, cât şi în cea centrală sau clădirea B, respectiv în cea de pe str. Stănişoarei spaţiile sunt decorate exemplar, lucrările elevilor sunt expuse, expoziţiile tematice ocupă un loc important, la fel ca şi panoul de informare al părinţilor.

Părinţii au fost foarte deschişi în colaborarea cu şcoala: au venit şi au ajutat la reamenajarea spaţiului verde din curtea mică, au ajutat la transportul deşeurilor şi la lărgirea curţii prin reamplasarea gardului de sârmă, şi nu în ultimul rând, aproape 500 de părinţi au venit alături de elevi şi cadre didactice pentru a sărbători prima Zi a Şcolii, ţinută în 20 oct 2012, în aer liber, în Şauaieu, în satul eroului Szacsvay, numele căruia şcoala noastră îl poartă din 09.09.2011.

Zilele şcolii au avut ca scop primordial promovarea imaginii şcolii, şi au cuprins ore de literatură dedicate vieţii şi activităţii lui Szacsvay Imre, depunerea de coroane la statuia revoluţionarului, concursuri de şah dedicate memoriei lui Szacsvay (care a fost mare jucător de şah) respectiv organizarea unei întregi zile de sâmbătă (20 oct.) în satul Şauieu, unde Szacsvay a fost botezat. Programul literar dedicat martirilor revoluţiei din 1848 a fost prezentat atât şcolii – sore din Debrecen (Ungaria) cât şi locuitorilor din Şauieu, având un mare succes, fiind prezentate şi în articole din ziarul „Bihari Napló” din Oradea. La ziua şcolii au participat şi şcolile sore din Bucureşti (Liceul „Ady Endre”) şi din Debrecen („Szoboszlói úti Általános Iskola”).

La şedinţele cu părinţii pe clase participarea a fost mare, de asemenea la cele două şedinţe ale Comitetului Reprezentativ al Părinţilor din şcoală – la fiecare întâlnire direcţiunea a fost prezentă şi ş-au purtat discuţii, adevărate dezbateri pentru îmbunătăţirea condiţiilor din şcoală, despre regulamentul şcolar, despre rezultatele şcolare. Atât părinţii, cât şi elevii şi cadrele didactice au primit cu entuziasm realizarea paginii web a şcolii (www.scoala-szacsvay-iskola.ro), care din prima zi de şcoală (17.sept.2012) deserveşte cu informaţii utile pe cei ce se interesează de şcoala noastră şi de elevii noştri.

 

Un părinte informatician se ocupă voluntar (fără a fi plătit!) de actualizarea datelor şi informaţiilor despre şcoală şi fiecare clasă în parte – în viitorul apropiat direcţiunea va coordona o activitate de realizare a prezentărilor multilingve (în limbile română, franceză, engleză, germană, italiană şi finlandeză).

 

1. Activitatea managerială

La baza întocmirii prezentului raport au stat rapoartele responsabililor de comisii metodice respectiv datele statistice, cu referire la perioada 01.09.2011 - 31.12.2011, adică semestrul I. al anului şcolar în curs.

Activitatea s-a desfăşurat în baza prevederilor Planului Managerial şi al Planului Consiliului de Administraţie; primul a fost prezentat colegilor în cadrul Consiliului Profesoral, al doilea a fost întocmit cu acordul şi pe baza propunerilor membrilor CA (în primul semestru au fost planificate 11 şedinţe CA, dar s-au ţinut mai multe, deoarece problemele de rezolvat şi de discutat au fost mai numeroase).

1.1 Referitor la realizarea documentelor de proiectare managerială acţiunile prioritare au fost: măsuri pentru începerea în bune condiţii a noului an şcolar, întocmirea documentelor şcolare, acoperirea tuturor catedrelor cu cadre didactice calificate şi asigurarea continuităţii la clasă, asigurarea condiţiilor pentru copii cu cerinţe educative speciale.

1.2 Analiza activităţii desfăşurate de conducerea unităţii

  1.  
    1.  
      1. În ceea ce priveşte organizarea compartimentelor, consiliilor, comisiilor este de menţionat că în şcoala noastră sunt următoarele comisii metodice: Lb. şi literatura română, lb. şi literatura maghiară, Ştiinţe (Matematică – fizică – chimie - biologie), Om şi societate (Istorie – geografie - religie), Limbi moderne, Arte (Ed. Fizică – desen – muzică - tehnologie). În comisiile de lucru au fost cuprinse toate cadrele didactice, care au multiple sarcini în diferite domenii, precum: comisia ARACIP, comisia de orientare şcolară şi profesională, comisia de organizare a examenelor, comisia de organizare a concursurilor şcolare, comisia de întocmire a orarului, comisia pentru apărare împotriva incendiilor, comisia pentru apărare civilă, de intervenţie în caz de necesitate, comisia pentru protecţia muncii, comisia pentru încadrare şi şcolarizare a personalului şcolii, comisia pentru păstrarea patrimoniului, comisia de recepţie, inventariere şi casare a resurselor materiale, comisia de recuperare şi gestionare a manualelor transmisibile, comisia de disciplină pentru cadrele didactice care săvârşesc fapte ce pot constitui abateri disciplinare, precum şi mai multe colective de lucru, dintre care amintim cel pentru implementarea unor proiecte sau programe educaţionale, colectivul pentru relaţii de parteneriate (naţionale şi internaţionale) ori cel pentru organizarea şi coordonarea unor activităţi extraşcolare, respectiv colectivul pentru monitorizarea acţiunilor de caritate. Este de subliniat faptul că toate comisiile au lucrat bine, repartizarea responsabilităţilor a fost bine gândită, activităţile desfăşurate au avut un impact pozitiv.

 

1.2.2 Organizarea timpului de lucru a fost bună, conformă cu cerinţele actuale (urmărirea site-urilor MECTS, ISJ împreună cu emailurile trimise prin centrele de comunicare – totodată s-a adaptat programul de lucru pentru secretariat, personal nedidactic şi auxiliar în funcţie de sincronizarea cu ISJ respectiv modificările intervenite pe parcursul semestrului).

1.2.3 Monitorizarea întregii activităţi (modalităţi, eficienţă, identificarea disfuncţiilor anterioare) s-a efectuat prin program de lucru prelungit al conducerii şcolii, verificarea întocmirii documentelor şcolare, asistenţe la ore de specialitate şi ore educative, asistenţe la activităţi extracurriculare, verificarea condicii de prezenţă, întocmirea de fişe şi criterii de evaluare, întocmirea de procese verbale şi note de serviciu, discuţii individuale cu personalul şcolii, audienţe acordate celor care le-au solicitat.

 

1.3 Autoevaluarea activităţilor manageriale

Identificarea punctelor tari şi punctelor slabe în activitatea de conducere. Asigurarea transparenţei şi a participării cadrelor şi părinţilor la actul decizional.

Puncte tari: asigurarea catedrelor şi a continuităţii personalului didactic în şcoală, experienţa didactică a conducerii, deschiderea pentru aplicarea proiectelor, preocupări pentru elaborarea şi derularea de proiecte educaţionale, o bună colaborare cu elevii, părinţii elevilor şi cu cadrele didactice, preocupări pentru integrarea copiilor cu CES, deschiderea spre dialog şi dezbatere, formarea spiritului de echipă, măsuri pentru asigurarea siguranţei în şcoală, conştientizarea la părinţi a nevoii de colaborare strânsă cu şcoala şi promovarea imaginii şcolii prin organizarea unor activităţi extraşcolare importante, respectiv evitarea scandalurilor, căutarea de soluţii cu Colegiul National „Mihai Eminescu” cu privire la folosirea spaţiilor din clădirea de pe strada Stănişoarei.

Puncte slabe: nu s-a reuşit disciplinarea elevilor cu probleme de comportament, nu s-a obţinut avizul A.I.O pentru desfacerea peretelui şi mărirea sălii clasei pregătitoare SBS de pe str. Stănişoarei (prin urmare 25 de copii învaţă într-o sală de 25 mp), după hotărârea Consiliului Local (luna octombrie 2012) referitoare la trecerea clădirii de pe str. Stănişoarei din administraţia unităţii noastre în administraţia Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” am orientat o echipă de control (mai exact două doamne de la DSP) la C.N. „Eminescu”.

 

1.4 Asigurarea transparenţei şi a participării cadrelor şi părinţilor la actul decizional am realizat-o printr-o consultare şi colaborare permanentă în toate problemele şcolii cu membri CA, prin consemnarea discuţiilor în procese verbale, consultarea cu cadrele şi comisiile metodice, cu întregul personal al şcolii în problemele care îi privesc şi luarea deciziilor după cunoaşterea tuturor aspectelor problemelor ridicate. De asemenea am consultat părinţii în cadrul şedinţelor şi a întâlnirilor individuale în toate problemele care îi privesc, şi am reuşit să îi atragem spre şcoală pentru a sprijini instituţia în diferitele sale activităţi.

1.5 Planul de dezvoltare personală managerială a avut la bază LEN, ordine de ministru MECTS, decizii ale ISJ Bihor, ROI precum şi alte surse, ca „Ghidul practic al directorului”, "Asigurarea calităţii în Educaţie", articole din revistele „Tribuna învăţământului” şi „Közoktatás”. La şedinţele cu directorii de şcoli am primit informaţii utile în ideea transmiterii bunelor practici.

 

2. Resurse materiale şi financiare

2.1 Baza materială

 

2.1.1 Spaţiile pentru învăţământ sunt cădirile de pe str. Eminescu nr. 28 (corp A şi B), str. Tudor Vladimirescu nr. 6, iar din clădirea de pe str. Stănişoarei clasa pregătitoare SBS utilizează sala de clasă, coridorul, grupurile sanitare respectiv sala de mese, unde vin zilnic 100 de elevi de la clasele SBS din unitatea noastră (această posibilitate de extindere a ofertei şcolii există din anul 2009!)

În legătură cu închirierea spaţiilor unitatea noastră a înaintat la A.I.O. adrese pentru ajustarea sumelor de închirieri, şi după clarificarea situaţiilor sălile de sport au fost atribuite solicitanţilor pe bază de contract. În ceea ce priveşte reparaţiile necesare şcoala are o mare corespondenţă cu A.I.O., unele lucrări au fost finalizate, altele sunt promise - aşteptăm rezolvarea lor.

2.2 Resurse financiare

2.2.1 Identificarea necesarului, pe capitole, conform proiectării bugetului anual

Precum şi în anul şcolar precedent, şi în acest an şcolar, în primul semestru şcoala noastră s-a ocupat de comanda combustibilului lichid pentru încălzirea clădirii de pe str. Stănişoarei, şcoala noastră a avut grijă de întreţinerea cazanului din această clădire, ceea ce creşte cheltuielile unităţilor noastre.

 

Pentru buna desfăşurare a activităţii la clasele pregătitoare s-a comandat Pentru buna desfăşurare a activităţii la clasele pregătitoare s-a comandat mobilier conform cerinţelor, iar părinţii au contribuit considerabil la amenajarea sălilor.

Multe spaţii din şcoală (coridoarele, direcţiunea) nu au fost zugrăvite de foarte multă vreme, astfel ne propunem ca în vacanţa de vară să rezolvăm aceste probleme – în schimb Consiliul Local a finanţat lucrări importante de modernizare şi extindere a grupurilor sanitare din clădirea centrală, astfel îmbunătăţind condiţiile de igienă.

2.2.2 Identificarea resurselor; Resursele folosite sunt: bugetul anual aprobat de Consiliului Local, proiecte finanţate de CL, resurse extrabugetare, obţinute din subînchirierea de spaţii şcolare, fondul Comitetului de părinţi şi sponsorizări.

2.2.3 Analiza utilizării acestora

Fondurile bugetare şi extrabugetare au fost utilizate pentru dotarea, întreţinerea, repararea echipamentelor şcolii în vederea desfăşurării în codiţii bune a procesului instructiv-educativ. Reparaţia fondurilor s-a făcut pe bază de cerere şi în funcţie de necesităţi şi priorităţi. Trebuie menţionate sponsorizările, prin care şcoala a intrat în posesia mai multor calculatoare sau a reuşit să amenajeze galeria de expoziţie din holul clădirii centrale.  

 

MINISTERUL EDUCAŢIEI NATIONALE ŞI CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE

ŞCOALA GIMNAZIALĂ „SZACSVAY IMRE” ORADEA

ORADEA, Str Mihai Eminescu, nr. 28

Judeţul BIHOR, tel/fax 0259/430947

 

 

RAPORT DE ACTIVITATE MANAGERIALĂ PE SEMESTRUL I, AN ȘCOLAR 2015/2016

Director: prof. Pásztor Gabriella Vizat

Inspectori școlari pentru management

Domeniul

Subdomeniul

Obsevații

 

ACTIVITATEA MANAGERIALĂ

Activitate de monitorizare și control

 

Informarea permanentă întregului corp profesoral despre noutăţile din sistem are loc cu caracter continu nu numai: în baza ştirilor, articolelor din publicaţiile de specialitate, (Tribuna Învăţământului, Revista Közoktatás), adreselor MECS, dar şi legat de dezbaterile actuale.

 

Informarea se face în CP, prin internet (pe grupul yahoo al școlii), prin anunț scris prin caietul de noutăți respectiv prin memo înscris pe tabla de anunțuri din cancelarie.

 

Este în continuare nevoie stringentă de un director adjunct în clădirea școlii structură.

săptămânal în ziua de miercuri deserveşte cei 160 de elevi din şcoală structura din Episcopia, care sunt şi ei cititori sufletişti.

Voi face acelaşi lucru la întâlnirea cu părinţii elevilor din şcoala noastră, respectiv la cele 2 ocazii, când vom avea zilele porţilor deschise pentru părinţii elevilor din clasele pregătitoare respectiv a V-a din următorul an şcolar.

De asemenea proiectele educaţionale Erasmus + sunt ocazii foarte bun e de autoformare atât în procesul de redactare, cât şi de depăşire a momentului critic în caz de nereuşită.

CURRICULUM

Monitorizarea și centralizarea ritmicității notării

Ritmicitatea notării este un obiectiv important, urmărit la nivelul fiecărui cadru didactic, raportat la nivelul catedrei şi dezbătut în şedinţele CA şi CP.

 

Monitorizarea și centralizarea absențelor

 

Numărul total de absenţe 10.177 din care motivate 7901,nemotivate 2276

 

Monitorizarea pregătirii suplimentare a elevilor

 

Pentru examenele naţionale de la începutul anului şcolar au loc pregătiri suplimentare la disciplinele limba română, limba maghiară şi matematică atât la clasele primare cât şi la cele gimnaziale sunt numeroase concursuri la care elevii şcolii au participat şi au terminat pe locuri fruntaşe în toate domeniile (de la lingvistică şi matematică până la concursuri de arte şi sport), cu implicarea a 210 elevi în sem. I; adesea noi suntem organizatorii concursurilor , ca de ex. concursul „Mesevetélkedő ” sau cel de şah simultan, organizat cu şi pentru elevii şcolii ( iunie 2016).

În cadrul anumitor proiecte educaţionale (de mediu sau tradiţii) elevii se pregătesc suplimentar cu spectacol ce a fost prezentat de 10 ori în diferite locaţii din municipiu sau finalizează proiectul cu activităţi caritative (căsuţe pentru păsări, donate Grădinii zoologice sau pachete cu haine şi jucării pentru elevii nevoiaşi din şcoala noastră şi orfanii din întregul judeţ respectiv Săcuieni).

 

Activitate de performanță

Este de remarcat că eleva Nagy Kira (7 B), campioană mondială la dans acrobatic, a participat la Emisiunea de la TV Antena 1 Se naște o stea și ne-am mândrit cu ea și felul în care s-a descurcat în limba română într-o emisiune transmisă la tv.

 

La limba maternă maghiară dintre participanții la olimpiada județeană 2 elevi au fost la faza națională (gimnaziu), iar cei din clasle elementare, în echipă, s-au clasat pe locul I. pe țară, la concursurile „Mesék szárnyán ”, „Kurutty” și pe locul fruntaș la concursul de lingvistică „KAV

 

Asistenţele la lecţii au fost în număr de 43, având caracter de asistenţe cu ocazia inspecţiilor de grade didactice respectiv ocazionale.

Rapoartele catedrelor întocmite la sfârşitul primului semestru au fost detailate şi au cuprins un mare număr de activităţi prin care cadrele noastre oferă elevilor noştri o paletă largă de evenimente şcolare şi extracurriculare.

Compartimentul secretariat, contabilitate şi administrativ şi-au dus sarcinile la îndeplinire, în ciuda faptului că trebuie acoperite toate cele 3 clădiri ale şcolii, că în şcoala structură nu am putut asigura decât ocazional serviciul secretariat.

Bibliotecara desfăşoară activitatea de digitalizare a volumului mare de cărţi şi alături de învăţători, profesori şi diriginţi participă la activităţi legate de lectură.

 

Activitatea de (auto)formare managerială

Pregătirea documentelor pentru fiecare şedinţă CA (în total 27 ) şi CP (total 13) înseamnă o permanentă pregătire profesională. Am prezentat de exemplu, proiectul România educată care va însemna o dezbatere naţională privind educaţia şi cercetarea în intervalul 2016-2018, şi am detailat planificarea evenimentelor care pot fi incluse sub această egidă; am încercat să trezesc interesul colegilor pentru domeniul educaţiei şi cercetării, care are nevoie de un plan pe termen lung, având o viziune şi sustenabilitate, plecând de la un larg acord social.

 

Consider că legăturile întreţinute cu şcoli-sore şi întâlnirile cu conducerea acestora ( cu şcoala Szoboszlói Úti Általános Iskola respectiv cu şcoala din Diósd, și cu școala „II Rákóczi Ferenc” din Székesfehérvar,Ungaria) oferă multiple posibilităţi de derulare a schimbului de experienţă şi a practicilor bune (good practices) în managementul şcolii.

 

La limba engleză . Școala noastră a inițiat concursul „Our school , our future ”, unde participarea a fost mare în rândul elevilor din clasele elementare.

La biologie elevii au participat atât la olimpiadă, cât și la Concursul „Sanitarii pricepuți ”, fiind comemorată și ziua acordării de prim-ajutor.

La matematică – concursurile în specialitate au o largă participare și rezultate importante.

La geografie (conjugat cu domeniul științelor) accentul a fost pus pe educația ecologică.

Domeniul Arte s-a remarcat prin clasamentul fruntaş obţinut la concursul internațional de desene , lucrările fiind expuse atât în Oradea cât și în Székesfehérvár, Ungaria.

La sport, școala a participat cu un număr mare de elevi la toate concursurile locale, județene și naționale.

 

Inspecții tematice nu s-au derulat.

Raportarea lunară a situaţiei notării pe discipline, în catedre

Raportarea bilunară pe discipline şi cadru didactic

Raportarea situaţiei defalcată pe fiecare clasă şi analizată împreună cu dirigintele şi părinte (dacă este nevoie) respectiv părinţi (cu ocazia şedinţelor cu părinţii, mai ales în cazul claselor a VIII-a şi a disciplinelor de examen.

 

Absenţele sunt centralizate săptămânal

Analiza situaţiilor grave în CP, CA şi grupul de lucru al diriginţilor

În cazurile extreme elevii Burger Anghel/ cl.VII J/ şi Bognár Norbert/ cl.VII J/ din şcoala-structură parcurgerea demersurilor necesare, vizite la domiciliu, sesizarea organelor abilitate.

 

Conform procedurilor operaţionale orele de pregătire se trec în condică, deşi nu sunt remunerate. (anexă)

 

În ciclul gimnazial au fost 96 concursuri precum și în primul semestru, și cel de al doilea am sărbătorit elevii care au concurat : pe 11 aprilie respectiv 1 iunie și ultima săptămână am premiat peste 600 elevi.

Caracterul interactiv este foarte important-modul în care trebuie acordat corect a fost prezentat elevilor în curtea școlii

 

Echipa școlii noastre la Concursul internațional ecologic a câștigat locul I,premiul fiind o tabără în Croația.

 

La concursul național Ecotic” școala noastră a ieșit câștigătoare dintre 97 de școli din toată țara, iar 20 de elevi au beneficiat de tabără în Munții Rodnei.

 

În Cluj noi am reprezentat Bihorul la concursul „Öttusa” organizat de Revista „Napsugár”

În Băile Olănești echipa de șah al școlii (clasată pe locul III în județ) a avut ocazia să ia parte la faza națională a Concursului de șah.

 

ACTIVITĂȚI EXTRACURRICULARE

Parteneriate și proiecte

Parteneriate cu Teatrul de Stat, Teatrul de Păpuşi,Filarmonica de Stat, PMO, Consiliul Judeţean, ISJ Bihor, Fundaţia Piticot, Asociaţia „Szacsvay”, „Pertinax”, „Pro Familia”, Animatorilor, „Zabhegyezők”, Muzeul „Ady”, Muzeul Ţării Crişurilor, Grădina Zoologică, Colegiul Naţional Iosif Vulcan, Universitatea din Oradea, Liceele „Ady Endre” din Bucureşti, „Arany Janos” din Salonta, Editura „Kreativ”, Revista „Napsugár”, English Drama Association şi şcolile-sore din Ungaria.

Proiecte – pe lângă cele începute din semestrul I școala a depus 2 proiecte internaționale “Erasmus ”, sperând că șahul și ajutorarea celor nevoiași vor fi teme apreciate și pe plan internațional.

Activități educative tematice

La fel au fost cele de comemorare a evenimentelor istorice (revoluţionarul Szacsvay, revoluţiei din 1848)

 

Activități de orientare școlară și profesională se desfăşoară conform graficului din planificare atât cu elevii din clasele a VIII-a, cât şi cu părinţii acestora. La acestea s-au mai adăugat prezentările făcute de profesorii din liceele orădene, respectiv CT.”Tamási Áron” din Borș.

 

Activitate publicistică în şcoală înseamnă consemnarea evenimentelor derulate şi publicarea lor în ziarele locale de limbă maghiară, Bihari Napló şi / sau Reggeli Újság şi arhivarea lor în dosar special.

 

Altele: trebuie apreciat în mod deosebit Săptămâna Școala Altfel, când în școala noastră au fost derulate peste 300 de activități foarte reușite.

 

În 11 aprilie am sărbătorit cu toții Ziua Poeziei Maghiare prin recitare comună a poeziilor poetului József Attila.

 

Toți elevii din clasele a VIII-a au fost în școlile din municipiu cu ocazia zilei acestora de porți deschise, respectiv au luat parte și la Târgul Meseriilor.

În Jurnalul Bihorean am publicat articol despre tabăra din Munții Rodnei, premiul I al concursului național ECOTIC.

 

Conform ofertei MECS clasele elementare au optat pentru o dată ulterioară/la sfârșitul lunii mai/și au avut posibilități(și vreme ) mai bună.

 

Director,

Prof.Pásztor Gabriella

 

 

 

 

Molnár Tünde - webmaster